Tajemniczy przycisk E-Save. Do czego służy?
W samochodach czasami są przyciski, które nie wiadomo do czego służą, a instrukcja obsługi niewiele wyjaśnia. Ale co gorsza, ich użycie wydaje się niczego nie zmieniać. Jednym z takich jest E-Save w hybrydowej Dacii Bigster. Wyjaśniamy, o co tu chodzi.
Przycisk E-Save w Dacii Bigster służy do rezerwowania energii w akumulatorze hybrydowym na późniejsze wykorzystanie. Po jego naciśnięciu samochód priorytetowo korzysta z silnika spalinowego, oszczędzając energię elektryczną zgromadzoną w baterii. Dzięki temu możemy zachować nieduży zapas energii na jazdę w trybie elektrycznym w w miejscach, gdzie jazda bezemisyjna jest szczególnie korzystna.
Funkcja E-Save pozwala na samodzielne zarządzanie energią. Jeśli energii w akumulatorze jest niedużo, po uruchomieniu tej funkcji włączy się silnik spalinowy, który doładuje akumulator trakcyjny. Problem w tym, że trudno zrozumieć działanie tej funkcji, bo po jej uruchomieniu w sumie niewiele się dzieje. W praktyce jednak, układ hybrydowy dąży do naładowania akumulatora.
Kiedy warto korzystać z E-Save?
W dwóch sytuacjach: kiedy potrzebujemy możliwie najwyższej mocy i kiedy chcemy pokonać odcinek drogi w trybie elektrycznym. Oto przykłady zastosowania.
Jeśli jedziesz drogą, na której chcesz wyprzedzić inny samochód, ale jest to manewr trudny ze względu na intensywny ruch, możesz wcześniej włączyć E-Save, który doładuje akumulator trakcyjny. Jeśli tego nie zrobisz, jadąc za wolno poruszającym się pojazdem prawdopodobnie system hybrydowy będzie korzystał z trybu elektrycznego i rozładuje akumulator do minimum. W czasie wyprzedzania potrzebujesz możliwie najlepszego przyspieszenia, czyli mocy. Jeśli akumulator trakcyjny jest rozładowany, to będzie ono gorsze niż wtedy, kiedy zostanie wcześniej naładowany.
Sytuacja numer dwa to jazda drogą pozamiejską przed wjechaniem w obszar zabudowany. W ruchu pozamiejskim praca silnika spalinowego nie jest tak nieekonomiczna jak w ruchu miejskim. Oznacza to, że jeśli włączysz tryb E-Save przed wjechaniem do obszaru zabudowanego, to wiele nie stracisz, ale później dużo zyskasz mając do dyspozycji zapas zgromadzonej energii elektrycznej.
Oczywiście ciągłe używanie tego tryby będzie uciążliwe, a efektów nie zauważysz od razu, dlatego w ogóle można go nie używać, bo hybrydowe Dacie i tak palą niedużo. Są jednak takie sytuacje, kiedy E-Save się przydaje i pozwala zaoszczędzić paliwo, a wtedy warto z niego skorzystać.