BMW i5 Touring M60 xDrive
SPONSORZY: veo Audioteka Audioteka
wróć do kategorii

Za kierownicą ma tylko jedną łopatkę. Nie służy do zmiany biegów

Podczas gdy jeszcze ok. 20 lat temu automatyczna skrzynia biegów wydawała się w Europie czymś egzotycznym, dziś na dobre wypiera manualne przekładnie. W związku z tym coraz więcej aut wyposażanych jest w łopatki do zmiany biegów. Podobną znajdziemy też w nowym BMW i5, Technologicznym Samochodzie Roku Wirtualnej Polski 2024, ale bynajmniej nie służy ona do kontrolowania przełożeń.

22.07.2024

Producenci aut w przypadku modeli elektrycznych uwielbiają chwalić się ich parametrami. Wysokie wartości mocy i momentu obrotowego robią wrażenie, ale wbrew pozorom moc szczytowa dostępna jest w takich autach tylko przez krótki, określony czas.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Różnice między tymi wartościami mogą być zaskakujące. O ile BMW chwali się, że model i5 w wersji eDrive40 osiąga 340 KM, tak moc ciągła (moc minimalna, która dostępna jest zawsze) wynosi "tylko" 143 KM. Nie ma tu jednak mowy o żadnym oszustwie. Wynika to ze specyfiki budowy napędu elektrycznego, a dostępność mocy szczytowej jest uzależniona od takich czynników, jak temperatura akumulatora, obciążenie ogniw czy nawet temperatura otoczenia.

Wbrew pozorom podobna zależność występuje w silnikach spalinowych. Tam również moc maksymalna dostępna jest tylko w określonym zakresie obrotów. W tym wypadku elektryki mają przewagę, bowiem kierowca może wywołać moc szczytową "na życzenie".

BMW i5 Touring M60 xDrive

BMW i5 Touring M60 xDrive

BMW i5 Touring M60 xDrive

BMW rozwiązało sprawę za pomocą łopatki za kierownicą. Kierowca ma do dyspozycji tylko jedną – z lewej strony kolumny. Służy ona właśnie do uruchomienia trybu Boost, który zaserwuje pełen potencjał napędu. W przypadku wersji eDrive40 będzie to 340 KM, odmiana xDrive40 dysponuje już 394 KM, natomiast topowa wersja M60 xDrive po pociągnięciu łopatki zaserwuje aż 601 KM.