Oszczędne i imponujące. Auto widzi drogę lepiej niż kierowca
Polacy są praktyczni. Polityczne aspekty działalności Elona Muska nie zraziły Polaków, którzy w pierwszym półroczu 2025 r. najchętniej spośród elektrycznych aut kupowali Teslę Model Y. Nowa odsłona tego modelu została uhonorowana tytułem Technologicznego Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2025. I nie było w tym przypadku.
Tesla Model Y była, według danych SAMAR-u, opublikowanych przez superauto.pl, najchętniej wybieranym w Polsce samochodem elektrycznym pierwszych sześciu miesięcy 2025 r. W tym czasie zarejestrowano 1190 sztuk tego modelu. Na drugim miejscu z wynikiem 865 rejestracji uplasowała się Tesla Model 3. Pierwszą trójkę zamknął zaś Citroën ë-C3, który znalazł 538 nabywców.
Zewnętrzny kształt auta nowego Modelu Y nie odbiega znacząco od tego, co już znaliśmy. Najważniejsze jest jednak to, co kryje się w jego wnętrzu. Minimalizm był główną przesłanką jego projektantów. Poza kierownicą z wybierakiem kierunkowskazów po lewej stronie nie znajdziemy tam właściwie niczego. Oczywiście z wyjątkiem centralnego ekranu. Ten ma przekątną aż 15,4 cala. Nie jest to wynik bezmyślnego pędu ku większym rozmiarom, a strategia.
Owszem, obsługa Modelu Y wymaga przyzwyczajenia. Jednak jeśli poświęci się jej nieco więcej czasu, okaże się całkiem logiczna. Nawet wybieranie kierunku jazdy (przód, tył) z poziomu ekranu okazuje się całkiem wygodne. Na postoju, na przykład podczas ładowania, na dużym centralnym ekranie możemy oglądać seriale czy filmy z bazy Netflixa. Pasażerowie tylnego rzędu mają do swojej dyspozycji 8-calowy ekran.

Tesla Model Y Juniper
Tesla Model Y Juniper
W wersji AWD moc powyżej 450 KM pozwala przyspieszać od 0 do 100 km/h w imponujące 4,8 s. Skoro nabieranie prędkości jest tak błyskawiczne, to zapewne trzeba za to zapłacić ogromnym zużyciem energii, prawda? Jak się okazuje, nie do końca. Podczas redakcyjnego testu Model Y potrzebował 13-14 kWh/100 km w mieście, 18-20 kWh/100 km przy prędkości 120 km/h oraz 22 kWh/100 przy prędkości 140 km/h. Trudno nazwać te rezultaty inaczej niż rewelacyjnymi. Średnio akumulator o pojemności ok. 75 kWh pozwala na przejechanie do 600 km w mieście i ok. 350 km w trasie. W połączeniu z maksymalną mocą ładowania, wynoszącą 250 kW, daje to spore możliwości.
Nie tylko dlatego Tesla Model Y została jednak Technologicznym Samochodem Roku Wirtualnej Polski. Poza oszczędnością samochód imponuje również sprawnością Autopilota w dziedzinie skanowania sytuacji drogowej. Dzięki funkcji wyświetlania na centralnym ekranie monitorowanego otoczenia, kierowca może zobaczyć to, co zasłania mu jadący bezpośrednio przed nim pojazd. Samochód sprawnie pomaga również kierowcy, a w niektórych sytuacjach wyręcza go.

Tesla Model Y Juniper
Tesla Model Y Juniper
Nie bez znaczenia jest również cena. Od lat w Polsce samochody Tesli postrzegane bywają jako te z wyższej półki. Tymczasem 204 tys. zł za podstawową wersję czy 230 tys. zł za wersję z napędem na cztery koła to niemal okazja. W porównaniu z samochodami konkurencji o podobnych parametrach zwykle będzie to lepsza oferta, pozwalająca zaoszczędzić nawet 20-30 tys. zł. Z tej perspektywy wyniki sprzedaży w Polsce nie dziwią.