Porsche 911 GT3 RS
SPONSORZY: bat Audioteka Motus
wróć do kategorii

Ma rozwiązanie prosto ze świata F1. Ten potwór może jeździć po ulicach

Wielkie dokładki, precyzyjne wloty i ogromne spojlery. Czasem trudno uwierzyć, że niektóre samochody zyskały homologację drogową. Tak jest m.in. w przypadku nowego Porsche 911 GT3 RS, który zdobył tytuł Sportowego Samochodu Roku Wirtualnej Polski 2023. Co ciekawe, znajdziemy w nim rozwiązanie wprost z Formuły 1.

03.08.2023

Chociaż nowe Porsche 911 GT3 RS nie jest na papierze najszybszym spośród wersji modelu 911, to na torze z pewnością pokazałby swoją dominację. Nastawiony na wyczynową jazdę samochód zawodowo wykręca głowy na ulicy – głównie za sprawą imponującego nadwozia, choć i silnik robi tu swoje.

Wolnossący, 6-cylindrowy bokser o pojemności 4 litrów generuje 525 KM i 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik kręcąc się do oszałamiających 9 tys. obr./min. dostarcza niepowtarzalnych wrażeń akustycznych.

Samo nadwozie robi równie piorunujące wrażenie. Niemal każdy element został dostosowany w ten sposób, by redukował siły unoszące bądź opór powietrza lub podnosił siłę docisku. Najtrudniej przeoczyć natomiast wielki spojler wieńczący tył auta. Tu też ukryto jedną z ciekawostek technicznych.

Spojler wyposażono bowiem w system DRS, który niektórzy mogą kojarzyć ze świata wyścigów Formuły 1. Jest to nic innego, jak sterowanie jedną z lotek spojlera, by zoptymalizować opór oraz docisk w zależności od potrzeby.

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

W skrócie zasada działania wygląda tak: na zakręcie pożądany jest docisk – wówczas lotka sterowana siłownikami "zamyka" się, stawiając większy opór. Na prostych natomiast jej otwarcie i utworzenie szczeliny, która pozwala na swobodny przepływ powietrza redukuje opór, co pozwala na szybsze przyspieszanie i osiąganie większych prędkości na prostych.

Sterowanie pozycją lotki może odbywać się zarówno automatycznie – wówczas komputer sam decyduje, kiedy samochód potrzebuje docisku, a kiedy "oddechu" – jak i ręcznie. Wtedy wystarczy użyć przycisku na kierownicy.