Ineos Grenadier
SPONSORZY: veo Audioteka Audioteka
wróć do kategorii

Ma kokpit jak w samolocie, kosztuje 400 tys. zł i nie ma konkurencji. Oto najlepsze auto w swojej klasie

Tegoroczny zwycięzca w kategorii Użytkowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2024 jest jedynym takim autem. Niby ma konkurencję, ale jak się przyjrzeć jego konstrukcji i przeznaczeniu, to trudno go z czymkolwiek porównać. Z ceną w okolicach 400 tys. zł nawet nie jest taki drogi, jak się na pierwszy rzut oka wydaje.

09.07.2024

Oto Ineos Grenadier, czyli Użytkowy Samochód Roku Wirtualnej Polski 2024 i jedyny w swoim rodzaju samochód terenowy kosztujący katalogowo 440 tys. zł. Bez większego zagłębiania się w temat, można wymieniać konkurencję - jedno auto za drugim. W praktyce nie jest nią żaden z samochodów, jaki przyjdzie wam do głowy. Już wyjaśniam, dlaczego.

Ineos Grenadier – lista życzeń świata offroad

Choć auto przypomina wyglądem starego Land Rovera Defendera, który swoją drogą był inspiracją dla twórcy Grenadiera, sir Jima Ratcliffe’a, to w praktyce utrzymuje tylko jego koncepcję. To właśnie to kanciaste nadwozie Defendera jest kluczem do jego użytkowości - maksimum przestrzeni na minimum powierzchni, jaką samochód zajmuje. Nie da się stworzyć samochodu terenowego o bardziej funkcjonalnym nadwoziu niż takie.

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

To tyle, jeśli chodzi o podobieństwa do Defendera - kształt. Reszta jest zrobiona tak, jakby wziąć listę życzeń osób ze świata offroadu (lub listę marzeń właścicieli Defenderów) i realizować ją punkt po punkcie. Zaczynamy.

Mocny silnik od BMW – do wyboru benzyna lub diesel, w tej samej cenie. Dalej –najlepsza obecnie skrzynia automatyczna na rynku, czyli ZF8HP. Do niej zamocowana skrzynia rozdzielcza Tremec o przełożeniu zredukowanym 2,5:1 – idealny kompromis do jazdy po bezdrożach na całym świecie. W skrzyni jest mechanizm różnicowy, żeby nie bawić się w dołączanie napędu, tym bardziej, że i tak do dyspozycji kierowcy są trzy blokady dyferencjałów.

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Na końcu mamy sztywne mosty włoskiej firmy Carraro zajmującej się m.in. dostarczaniem takich rozwiązań do ciągników rolniczych oraz 32-calowe koła. Które stanowią znów doskonały kompromis pomiędzy jazdą terenową a użytkową i po drogach utwardzonych. Pod mostami ok. 24 cm prześwitu, więc wystarczająco do pokonywania trudnych odcinków, ale ważniejsze jest to, że podwozie wykonano w taki sposób, że niczego nie da się uszkodzić. Nawet gdyby Grenadier został przeciągnięty po kamieniach.

Wszystko obsługuje się na kokpicie zaprojektowanym jak kabina samolotu z wielkimi przyciskami i pokrętłami. Napęd obsługujemy klasycznymi, mechanicznymi dźwigniami, czego nie da się już uświadczyć w żadnym samochodzie terenowym prócz Suzuki Jimny. Wnętrze wykonano z takich materiałów, które łatwo się czyszczą, ale trudno brudzą.

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Ineos Grenadier

Coś jeszcze? O serwis zapytacie. Ineosa Grenadiera objęto 12-letnią gwarancją na perforację i 5-letnią na cały samochód bez limitu przebiegu. Sieć serwisowa pewnie wydaje wam się abstrakcją, ale spokojnie – auto można oddać do warsztatów sieci Bosch Service, choć nie do każdego. Bez problemu poradzą sobie z nim także serwisy autoryzowane BMW. Choć tak po prawdzie, to Ineos Grenadier został zaprojektowany i zbudowany w taki sposób, że ma się nie psuć.

Wyposażenie i konstrukcja Grenadiera zawierają już wszystko, czego byśmy chcieli, a jeśli czegoś brakuje, to łatwo i sprawnie można domontować, bo producent zadbał o rozprowadzenie dodatkowych instalacji elektrycznych dookoła auta. Zadbał o tak wiele rzeczy, że warsztaty zajmujące się tuningiem i modyfikacjami aut terenowych nienawidzą Grenadiera, bo jego właściciel praktycznie niczego od nich nie potrzebuje. Jeśli czegoś potrzebuje, to może zamówić od razu z samochodem, bo Ineos Grenadier to nie tylko samo auto, ale i pakiet rozwiązań do wszystkiego.

Żaden producent nie ma takiej oferty i przede wszystkim takiego samochodu, więc Grenadier praktycznie nie ma konkurencji. A jego cena wydaje się bardzo wysoka, ale nie odbiega aż tak bardzo od cen zbliżonych samochodów.